KaPy mukana kiusaamista ehkäisevässä PINBALL- projektissa

26.1.2024

Suomen Palloliiton kanssa tehdyn yhteistyön ansiosta Kauklahden Pyrintö osallistuu eurooppalaiseen kiusaamisen vastaiseen PINBALL-projektiin.

EU-rahoitteiseen projektiin osallistuu Euroopan tasolla Palloliitto ja neljä muuta jalkapalloliittoa, Modenan yliopisto, ruotsalainen Friends (kiusaamisen vastainen yhdistys) sekä UEFA Foundation. UEFA tukee hanketta. Projektin tavoitteena on lisätä tietoisuutta kiusaamisesta ja auttaa torjumaan sitä.

Suomalaisista seuroista hankkeen pilottivaiheessa ovat mukana Kauklahden Pyrintö sekä FC United Pietarsaaresta. Pilottivaiheessa talven 2023-2024 aikana seurojen normaalit treenit täydentyvät kenttätehtävillä, jotka on suunniteltu reflektoimaan kiusaamista ilmiönä sekä edistämään nuorten osaamista ja motivaatiota puuttua kiusaamiseen. Pinball-kenttätehtävät on rakennettu jalkapalloharjoitusten muotoon.

KaPyssa pilottivaiheeseen osallistuu viisi joukkuetta: T2011-2013, P2015, P2014, P2013 sekä P2012.

Joukkueiden vastuuvalmentajat Michael Metzler (T2011-2013), Jarkko Laitinen (P2015), Jouni Niemi (P2013) sekä Mikko Serpola (P2014, P2012) edistävät projektia yhdessä seuran junioripäällikkö Sauli Tuomen avustuksella.

Projektissa edistettävät arvot ja toimintojen kehittämiset ovat seuralle erittäin tärkeitä. On hienoa, että meidän vastuuvalmentajamme, valmentajamme ja joukkueiden muut toimihenkilöt olivat heti valmiita lähtemään projektiin mukaan. Innostus kertoo siitä, että he kokevat joukkueiden kehittämisen ja turvallisen harjoitteluympäristön luomisen tärkeäksi osaksi laadukasta ja innostavaa joukkuetoimintaa. Tästä on hyvä jatkaa ja pilottivaiheen jälkeen hyödyntää saatuja työkaluja myös muissa joukkueissa, toteaa KaPyn junioripäällikkö Sauli Tuomi.

Lisäinfoa projektista Suomen Palloliiton sivustolla.